
09/09/2025 0 Kommentarer
Orgelmatiné med Peter Møllerhøj
Orgelmatiné med Peter Møllerhøj

Orgelmatinéer i september
7/10 - Organist Peter Møllerhøj
Fri entré
Koncertens program:
César Franck (1822-1890)
-Prélude, Fugue et Variation op. 18
-Choral No. 1 i E-dur
________________________________
Peter Møllerhøj er oprindelig uddannet klassisk pianist fra Det Jyske Musikkonservatorium og Royal College of Music, London. Som repetitør og akkompagnatør har han bl.a. arbejdet på Det Kongelige Teater, Den Fynske Opera, Den Ny Opera, Opera Hedeland, Festival Lyrique en Mer, Frankrig og Det Kongelige Danske Musikkonservatorium.
De senere år har han desuden arbejdet som organist og er siden 2021 fastansat ved Tårnby kirke. Han er uddannet ved Sjællands Kirkemusikskole og er nu i gang med videre studier i orgel og kirkemusik ved Det Kongelige Danske Musikkonservatorium.
Dette efterår vikarierer Peter som organist ved Vor Frelsers Kirke.
_______________________________
Elefantorglet
Orglet i Vor Frelsers Kirke stod færdigt i 1698.
Det blev bygget af Brdr. Botzen der på dette tidspunkt
havde monopol på orgelbygning i Danmark under den daværende konge Christian 5.
Som det står i dag er den smukt dekorerede facade
og dens 142 originale piber, cymbelstjerne og gøg fra 1698. Derfor er der tale om et "orglernes Stradivarius”; når facadens principalpiber klinger, får man lyden af 1698 i rummet. Disse piber er de ældste i København, og har kun mirakuløst overlevet mere end tre århundreder. De store brande, der hærgede byen i 1700-tallet, nåede ikke Christianshavn, og englændernes bombardement i 1807 ramte ikke bydelen.
Den engelske flåde brugte ganske vist Frelsermanden på kirkens spir som sigtekorn, men uden at beskadige kirken - og orglet.Orglet har fået tilnavnet ‘Elefantorglet’ fordi det store instrument “hviler” på ryggen af to elefanter - specifikt tilhørende den berømte danske elefantorden - på kirkens endevæg. Elefantorglet er både synligt og hørligt kunsthåndværk. Og dets lyd er både ligeså imponerende og storslået som den historiske facade.
Kommentarer